יום האהבה ביפנית – אנטרופולוגיה על קצה המזלג… או יותר נכון הצ'ופסטיקס Posted in: מתנות אישיות

מאת מלי רוכמן

כל מי שמכיר אותי יודע שאני נמשכת בטירוף לתרבות היפנית. הייתה תקופה שלמה בחיי, כשחייתי בניו-יורק, ש"התחפשתי" ליפנית כל יום… זה אומר שהתלבשתי כמוהם, מתחתי קו ארוך של איילנר אלכסני בעיניים, אכלתי סושי כל יום (כן כל יום!) ויצאתי עם בחור קוריאני מהמם (שזה די קרוב). עם השנים התמתנתי, כבר לא עם פס שחור אלכסוני בעיניים, כבר לא מתלבשת כמו יפנית, בן הזוג שלי הוא ישראלי מהמם, אבל אני עדיין אוכלת המון סושי – ועדיין אהבתי ליפן לא נמוגה. כשחשבתי לכתוב פוסט לקראת יום האהבה, חשבתי שיהיה מסקרן לבדוק איך חוגגים את היום הזה מסביב לעולם. ומן הסתם התחלתי במדינה שהכי מסקרנת אותי –ניחשתם נכון – יפן! 

היפנים ידועים בתרבות עתיקה, מרתקת וכל כך שונה מהמערב שזה תמיד מעניין לבדוק מה קורה שם בארץ השמש העולה בכל המובנים והפעם נבדוק את עניין האהבה.
מסתבר שביפן אין יום אהבה אחד אלא שניים(!), אחד נחגג יחד עם כל שאר העולם הנוצרי ב 14/2 הידוע בשם וולנטיינס, ביום זה נהוג שהנשים היפניות מעניקות מתנות לגברים. יום האהבה השני נחגג בדיוק חודש אחרי ונקרא "היום הלבן" ובו נהוג שהגברים היפנים מעניקים מתנה לנשים.
בחגים אלה נהוג להעניק מתנה לא רק בהקשר רומנטי- נהוג גם לתת מתנה, שהיא מחווה והערכה לכל מי שמוגדר כמין "הנגדי" בחייך.
ביום האהבה הראשון היפניות לא צריכות להתלבט יותר מדי ולחשוב איזו מתנה לרכוש בכדי להפתיע את הגברים כי לפי המסורת הן מעניקות שוקולד. נשמע פשוט נכון? אז זה קצת מורכב, כיוון שיש הבדל מובהק בין השוקולד שהיפנית תתן לקולגה בעבודה, ידיד טוב או קרוב משפחה לבין השוקולד שהיא תעניק לאהוב ליבה.
המתנה שהיא תעניק לגבר שהיא לא בקשר רומנטי איתו נקראת GIRI CHOCO וזה בעצם שוקולד שנקנה באיזושהי חנות מתנות. כשמדובר בבן זוג העיניין קצת מסתבך, כיוון שיפניות מאמינות שזו לא אהבת אמת אם את מעניקה שוקולד קנוי, ולכן רובן מכינות את השוקולד בעצמן – המתנה האישית הזו נקראת HON MEI. לאור העובדה הזו, נראה שסדנאות להכנת שוקולד זה מצרך מבוקש ביפן.
המסורת להענקת שוקולד היא כל כך מושרשת, שאם אתה גבר שלא קיבל ביום הזה שוקולד מאף אישה בסביבתו – אתה בבעיה, ומסיים את היום הזה בבושה גדולה. הערכה היא שבתקופת חג האהבה נמכרת יותר ממחצית הכמות השנתית של שוקולד ביפן!
יום האהבה מספר 2 – "היום הלבן" : מדהים איך שיווק מתוחכם של חברה מסחרית יכול להפוך למסורת. בשנת 1960 חברת שוקולד-מרשמלו יפנית יצאה בקמפיין אגרסיבי שנקרא WHITE DAY ובו קראה לגברים היפנים להעניק בחזרה מתנה, לנשים שנתנו להם מתנה בוולנטיינס. ה"מתנה" היתה מאד ספציפית – שוקולד בצבע שם הקמפיין.
היום הזה השתרש כמסורת ומאז בכל שנה, ב14/3 בדיוק חודש אחרי יום האהבה, נחגג היום הלבן ובו גברים מעניקים שוקולד בצבע לבן לנשים בחייהם. עם השנים המנהג התרחב ולצד השוקולד נהוג לתת גם פרחים, נרות או מתנות מקוריות אחרות בצבע לבן.
איך אתם הולכים לחגוג את יום האהבה השנה? שתפו אותי בתגובות למטה. הכנתי קטגוריה מיוחדת עם מתנות לטו באב הנה לינק מוזמנים להציץ

מתנות לטו באב

ובינתיים, הפוסט הזה עשה לי חשק לסושי… רצה להזמין :).